torstai 4. huhtikuuta 2019

KUN HERRA VEI KIRKKOHERRAN ASKOLAN METSIIN

 Aloin spontaanisti laulaa kotona, uusin sanoin exoduslaulua olin lievässä flunssakuumeessa ja vaimo pyysi kesärenkaat vaihtamaan,vaihdoin..  tuli ilo 

tuli sanat  ja aloin laulaa ...sain uuden maan ja täältä milloinkaan,en tahdo mennä pois.Yö täällä hellä on loiste auringon muuta pyytää en kohtalolta voi..

Sain uusimaan ja lapset riemuissaan saa juosta metsäteitä sen. Pois häipyy katkeruus on tullut aika uus josta mitään tiennyt en...
Sain uusimaan ja täältä milloinkaan en tahdo enää mennä pois...

 EDIF PIAF 
Sota päättyi, ja laulajaa syytettiin natsien tukemisesta, ja hänen esityksensä katsottiin saksalaisille kuuliaiseksi. Mutta pian Piaf oli oikeutettu: kymmeniä heitä, jotka hän pelasti, näytti tuomioistuimessa ja puolustivat häntä. Nykyään ranskalaiset ovat ylpeitä kuuluisimmasta laulajastaan ​​ja rohkeasta patriotista Edith Piafista. Hän ei ole unohdettu eikä koskaan tule olemaan.Saapuessaan Saksaan Piaf vaati, että hän laulaisi vain yhden ehdon mukaan. Hän sanoi laulavansa kaikille, sekä saksalaisille sotilaille että ranskalaisille juutalaisille, jotka olivat vankeja keskittymisleireissä. Lyhyen tarkastelun jälkeen Saksan hallitus hyväksyi tämän edellytyksen

A magnificent song about the boat with immigrants that was sent back to europe after trying to escape nazi-germany by going to Israel and was refused there. SS Exodusta kuitenkin seurasivat Kuninkaallisen laivaston alukset ja lentokone, kunnes ne lopulta pysäyttivät sen 18. marraskuuta 1947 kansainvälisellä aluevedellä 40 kilometrin päässä Palestiinan rannikosta. Brittiläisten sotilaat hyökkäsivät laivaan. Neljä ihmistä kuoli ja laiva pakotettiin Haifan satamaan, josta matkustajat siirrettiin vankilaivoilla ensin Ranskaan ja myöhemmin Lyypekkiin. Siellä juutalaispakolaiset siirrettiin pakolaisleirille Britannian hallinnoimalle alueelle Saksassa.

MUTTA SUOMEEN VUOSI ON 1918  PARI VUOTTA 1915 OLI HUONO SATO...TÄMÄ TILANNE LOI TILANTEEN POHJAVIREEN...OLIMME VIELÄ VENÄJÄN VALLAN ALLA MYÖS SIELLÄ VALLANKAAPPAUS JA SAMA NÄLKÄ MYÖS.

MUSTA MERKITSEE FAMINE=NÄLÄNHÄTÄÄ CONDITION=OLOSUHTEITA KUVA JOULUKUU VUONNA 1918Hunger Map of Europe, julkaistu New York Timesissa joulukuussa 1918 

Kuvahaun tulos haulle hunger map of europe 1918

ASKOLA  ON RUOTSIKSI --------A SKOLA = KOULU ON  

KUN HERRA VEI PALVELIJANSA ,  Askolan METSIIN..NÄINHÄN KÄVI DAAVIDILLE JOUTUI AIKANAAN PAKENEMAAN OMIAAN. 

ALKOI ENSIN KAPPALAISENA..
Ernst Verner Pakkala, vt. kappalainen (1904) henkilö joka on blogissa käsittelyssä vaikeana kansallisena hetkenä suomessa.
TULI 1 KIRKKOHERRAKSI
Pakkalan työpaikkakunnaksi tuli Askola vuonna 1914. Hän oli seurakunnan ensimmäinen kirkkoherra.

E. W. Pakkala.jpg

 Vuosien 1917–18 vaikea murrosaika haittasi työtä. Pakkalalla oli suhteita suojeluskuntaan. Tämän takia suhteet vasemmistoonkärsivät. Parin kiivaan saarnan jälkeen kirkkoherra joutui pakenemaan pappilasta. Yhdeksän viikkoa hän piileskeli metsissä. Tilanteen selvittyä jälki jäi olemaan


9 viikkoa piilossa..kävin metsäretkellä missä on piileskellyt korkeaa paikka pääsee karkuun jos joku tulee vieressä jokin nimeltään pikkujoki voi vettä juoda.  Myös hiidenkirnu oli lähellä niitä on näköjään eri puolilla askolaa , 



Pappisluettelo - Askola

http:&TYPE=HTML&LANG=FI//hiski.genealogia.fi/seurakunnat/srk?CMD=PRIESTS&ID=18

Kirkkoherrat, linkistä löydät kappalaiset sekä ylimääräiset papit sekä 1 pitäjänapulainen 

Sigfridus Erici (1639-40)
E. W. Pakkala (1914-24)
Pakkalan työpaikkakunnaksi tuli Askola vuonna 1914. Hän oli seurakunnan ensimmäinen kirkkoherra.
A E. Paajanen (1924-36), sairaslomalla (1931-36)
Lauri Hakalehto (1936-62)
Arvo Lehtinen, nimitettiin 1962, erosi ennen kuin otti viran vastaan.
Heikki Savola (1964-66)
Tapani Saarinen (1967-73)
Juhani Soinne (1974-)

Ernst Verner Pakkala, vt. kappalainen (1904) henkilö joka on blogissa käsittelyssä vaikeana kansallisena hetkenä suomessa.
https://www.askolanseurakunta.fi/ seurakuntaan voit tutustua nykyisin...

E. W. Pakkala.jpg
Syntynyt27. toukokuuta 1878
Turku
Kuollut24. syyskuuta 1945 (67 vuotta)
Helsinki

Ernst Werner Pakkala (27. toukokuuta 1878 Turku – 24. syyskuuta 1945 Helsinki) oli suomalainen pappi, ”Koko Suomen kappalainen”, kirkkoherra, kirjailija, toimittaja.[1]
Veturinkuljettaja isä  hmm...

vaikuttava asema tuo turun vanha rautatie asema.
Kuvahaun tulos haulle turun vanha juna-asema kuva


 Erik Pakkalan ja Emilia Pihlmanin perheeseen syntyi Turussa poika, joka sai nimen Ernst Werner. Isä Erik oli talollisen poika Vehkalahdelta.
Ernst aloitti koulunkäynnin Oulussa,
Kuvahaun tulos haulle oulu asema

 mutta jatkoi pian Mikkelissä,




josta tuli hänen varsinainen koulukaupunkinsa. Rautatieläisten tapaan perhe joutui vaihtamaan usein paikkakuntaa. Isä oli harvapuheinen, joten äidin vaikutus oli suurempi. Pakkala totesi myöhemmin äidistään: ”Tokko minusta lainkaan pappia olisi tullut ilman äidin rukousta.”
Mikkelin lyseossa samalla luokalla olivat tulevat professorit Antti Filemon Puukko ja Kaarlo Taskinen. Rippikouluajastaan pastori A. L. Gulinin johdolla Pakkala totesi: ”Silloin jo nuorukaisen elämän suunta määrättiin”. Niinpä Pakkala ylioppilaaksi tultuaan aloitti teologian opinnot Helsingissä.
Pakkala avioitui Hanna Elina Silanderin kanssa ja perheeseen syntyivät lapset Liisa, Esko ja Saara.[1][2].

Työ[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Lammi[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

E. W. Pakkala vihittiin papiksi Porvoossa 30. joulukuuta 1900. Pakkala määrättiin apulaispapiksi Lammin seurakuntaan. Siellä olikin kirkkoherrana Jaakko Päivärinta, entinen Swan, joka oli hänen uskonnonopettajansa Mikkelin lyseossa. Päivärinnan esimerkki työssään ja elämässään vaikuttivat pysyvästi Pakkalaan. Toinen tärkeä tekijä Lammilla oli Soverin talo. Siellä oli sairaanhoitoalalle suuntaava Hanna Silander, talon tytär, jonka kanssa nuori pastori kihlautui.
Äidiltään Ernst oli saanut evankelisia vaikutteita mm. Siionin Kanteleen lauluista. Soverin talossa hän sai vaikutteita rukoilevaisuudesta. Lammilla Pakkala koki syvän hengellisen murroksen. Rippi tuli hänelle arvokkaaksi.

Porvoo[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Lammilta Pakkala siirtyi apulaiseksi Porvoon kaksikieliseen tuomiokirkkoseurakuntaan. Pakkala kokosi pian suuria kuulijakuntia molemmankielisiin jumalanpalveluksiin. Vanha lehtori Berndt Nybergh lausui kirkosta lähdettäessä Pakkalalle: ”Sinä olet istunut elämän lähteellä”. Saarnoissa oli tuoreutta ja voimaa. Pakkala puhui yksinkertaisesti ja suorasti. Valtava herätys tuli Porvooseen.

Helsinki[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Keväällä 1908 tuli Helsingin Pohjoisen seurakunnan virallisen apulaisen paikka täytettäväksi. Siihen määrättiin Pakkala. Tämä pesti kesti vuoteen 1914. Nuorten Miesten Kristillinen Yhdistys (NMKY) oli rakennuttanut juhlasalin Vuorikatu 17:ta. Siellä pidettiin usein hengellisiä tilaisuuksia. Pakkala puhui hiljaa. Myöhemmin hän oli lausahtanut ”Kun minulla on vähän sanottavaa, koetan erityisesti puhua hiljaa ja hillitysti: kuulijat tarkkaavat paremmin”.
Erityisesti Pakkala halusi käydä kuulemassa syvämielistä kirkkoherraansa Erkki Kailaa, josta tuli myöhemmin Viipurin piispa ja sittemmin arkkipiispa, sekä keskustella hänen kanssaan jumaluusopillisista ja uskon kysymyksistä. Kailan johtamissa pyhäkoulunopettajien valmistuskokouksissa Betaniassa Pakkala kävi säännöllisesti.
Toisena ystäväpiirinä olivat Helsingin heränneet. Valtiopäivien aikana rovasti Wilhelmi Malmivaara asui Helsingissä. Hän ja tarkastaja Matti Pesonen olivat kautta vuosien läheisiä Pakkalan ystäviä ja vaikuttivat Helsingin seuratoiminnassa.
Kolmas ystäväpiiri oli Kristillinen ylioppilasliitto. Se veti puoleensa Pakkalaa. Häntä kutsuttiin sinne mielellään puhumaan.
Pakkalalle oli tärkeää myös pohjoismainen yhteys. Vuonna 1912 suomalainen ylioppilasjoukko, pastori Pakkala ja paroni Paul Nicolay osallistuivat Norjan Lillehammerinylioppilaskokoukseen. Historiaan on piirtynyt Hannes Kolehmaisen kultamitali 10000 metrin juoksussa. Lillehammerin kokousmatkalla Pakkala sai seurata tätä juoksua Tukholman olympialaisissa. Myös Vadstenan ylioppilaskokoukseen vuonna 1914 Pakkala osallistui. Ensimmäinen Helsingin työkausi kesti kuusi vuotta.[2]

eräs tila on saanut nimensä juuri kirkkoherran nimen mukaan. Juuri rukoukset historiassa kirjoittavat nyt uutta tarinaa alueelta..http://tallikirkko.blogspot.com/

on Pakkalan nimellä ollut tila, myös paikalla olleet rauhantahtoiset sointula väki lähti vancouveriin koska heimosota oli liikaa...

Askola[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Seuraavaksi Pakkalan työpaikkakunnaksi tuli Askola vuonna 1914. Hän oli seurakunnan ensimmäinen kirkkoherra.
Askolassa Pakkala opetti uskontoa kirkonkylän kansakoulun jatkoluokilla. Hän oli etevä opettaja ja vaati oppilailta kuria. Rippikoulussa vallitsi sama ryhdikäs meno. Sielunhoitotilanteessa ei ollut painostavuutta. Pakkalan aikana Askolan kirkkoa ruvettiin kunnostamaan, mm. välikatto tehtiin puusta.
Pakkala osallistui kunnalliseen elämään kunnanvaltuutettuna. Kansakoulun johtokunnan puheenjohtajana hän oli toimellinen. Kirkkoherralla oli kiivas luonto, mutta hän piti sen kurissa. Hän oli kuitenkin herkkä ja auttavainen. Vuosien 1917–18 vaikea murrosaika haittasi työtä. Pakkalalla oli suhteita suojeluskuntaan. Tämän takia suhteet vasemmistoonkärsivät. Parin kiivaan saarnan jälkeen kirkkoherra joutui pakenemaan pappilasta. Yhdeksän viikkoa hän piileskeli metsissä. Tilanteen selvittyä jälki jäi olemaan. Pekkala saarnoissaankin mainitsi: ”Välit ovat rikki paimenen ja seurakunnan välillä. Vain suuri palveleva rakkaus voi sen korjata.” Vähitellen hänellä kypsyi päätös hakeutua muualle.[2]

tytär kirjoittaa positiivisesti miliisimies( oli kuin puolueeton) virtasesta joka on tyttärenkirjoitusten mukaan maininnut pakkalallekkin en hyväksy minkäänlaista ampumista .. hän piti järjestystä yllä ollen tasapuolinen ja isokokoinen mies jota avuksi usein haettiin ..sisällisodan mainingit löi kuitenkin lopuksi askolaankin vaikka yrittivät olla kuin saareke ...hyvä mies ymmärsin oli virtanen..(Sodan edetessä Askolan porvarit ja työväenyhdistyksen miehet neuvottelivat ja pohtivat siitä selviytymistä rauhanomaisesti. Rauhan miehenä tunnetun isäni lausuma kirkkoherra E.W. Pekkalalle jäi historian.Sodan edetessä Askolan porvarit ja työväenyhdistyksen miehet neuvottelivat ja pohtivat siitä selviytymistä rauhanomaisesti. Rauhan miehenä tunnetun isäni lausuma kirkkoherra E.W. Pekkalalle jäi historian. Isäni ilmoitti: tapahtukoon mitä tahansa, murhaamista ja ryöstämistä mina en hyväksy..(lainaus tyttären kirjoitus)

IHMISKOHTALOITA ASKOLASSA 

Helsinki[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Pakkalan toinen jakso Helsingissä alkoi vuonna 1923. Hänestä tuli Pohjoisen suomalaisen seurakunnan (myöhemmin Keski-Helsingin) kappalainen. Edelliselle Helsingin työajalle 1908–1914 oli ominaista Pakkalan läheinen liittyminen Suomen kristilliseen ylioppilasliittoon (SKY), jonka puheenjohtajana hän oli 1913–1914. Pakkalan asema hengellisenä eturivin miehenä yhä laajemmissa piireissä oli kristillisen ylioppilasliiton ansiota. SKY:n ja sen ystävien piirissä alkoivat papiston hengelliset veljeskokoukset.
Pakkalan toiselle Helsingin kaudelle antoi leimaa vuonna 1924 julkaisuksi kypsyneen ”Kirkko ja Kansa” –lehden toimittaminen ja Tampereen synodaalikokouksellesynodaaliväitöskirjan tekeminen vuonna 1927. Kirkkopäiviin ja samantapaisiin uusiin aloitteisiin Pakkala mielellään osallistui. Vuonna 1943 hän toipui vakavasta sairaudesta. Tämän jälkeen alkoi hänen voimakkain vaikutuskautensa usein myös radioitujen ja kautta maan kuunneltujen saarnojensa kautta.
Yleisradion ensi vuosina jumalanpalveluksia lähetettiin ainoastaan HelsingiJohanneksen kirkosta. Pian otettiin mukaan myös Vanhan kirkon jumalanpalvelukset. Pakkalan julistuksen totuudellisuuspitoisuus satutti sydämiä kaikissa piireissä. E. W. Pakkalasta tuli 1930-luvun eniten kuunneltu suomalainen radiosaarnaaja. Siihen häntä olivat kypsyttäneet vuosien 1933–1934 ahdistukset.
Pakkala nautti suurta luottamusta sielunhoitajana. Neuvojen pyytäjiä kävi paljon hänen puheillaan. Monet nuoret kristillisen ylioppilasliikkeen piiristä kysyivät neuvoa hengellisissä ja ajallisissa asioissa uskoutuen hänelle, monet maaseudun papit kävivät yksityisissä keskusteluissa. Vaikeita aviollisia asioita selviteltiin. Myös sielunhoidollista kirjeenvaihtoa hän kävi. Pakkalan sielunhoitotyö syveni Helsingin keskusvankilan apulaissaarnaajan toimensa ansiosta vuosina 1923–1944. Siellä hän oppi kuuntelemaan toisia.
Pyhäkoulutyötä Pakkala myös uskollisesti harrasti. Hän antoi panoksensa sekä sen johtajana että kenttätyöntekijänä. Pyhäkouluyhdistyksen johtokuntaan hän kuului vuosina 1915–1945. Varapuheenjohtajuutta hän hoiti vuosina 1925–1932 ja 1937–1941. Loppuajan hän oli puheenjohtajana. Seurakunnassaan Pakkalalle oli uskottu pyhäkoulupapin työ. Hänen viikkokouksissaan ja keskustelutilaisuuksissaan opettajille annettiin hyvät eväät seuraavaa sunnuntaita varten. Myös Luther-opistolle hän omisti paljon aikaansa. Pakkala oli papiston valitsemana edusmiehenä kirkolliskokouksissa vuosina 1923, 1928, 1933, 1935 ja 1938.
Pakkala mielellään aloitti saarnansa epätavallisesti käyttäen hyväksi havaintoa: ”Kolme ensimmäistä minuuttia ratkaisevat, rupeaako kuulija kuuntelemaan.” Saattoipa hän huomauttaa nukkujalle: ”Tullaan tänne kirkkoon nukkumaankin”. Joku kuulija otti sanan itselleen. Pakkalan vaikutus ja arvovalta perustui siihen, mitä hän oli ihmisenä, persoonallisuutena. Tutustuminen herännäisyyteen liitti hänet koko elämän ajaksi heränneitten ystäväpiiriin. Yhteys eri hengellisiin liikkeisiin säilyi Pakkalalla loppuun saakka.[2]
Rovasti E.W. Pakkala oli radiosaarnojensa takia ”koko Suomen kappalaiseksi” kutsuttu peloton julistaja.[3].

MITÄ VOISIMME OPPIA SUOMEN TILANTEESTA ? ERIARVOISUUS VOI VIEDÄ TILANTEISIIN JOSSA KANSA REAKOI ITSE JEESUS SANOO: KANSA NOUSEE KANSAA VASTAAN LOPUN AIKOINA,TÄMÄ RAUHAN AIKA EI OLE ITSESTÄÄN SELVYYS...

13:4 "Sano meille: milloin tämä tapahtuu, ja mikä on merkki siitä, että kaikki tämä alkaa lopullisesti toteutua?" 
13:5 Niin Jeesus rupesi puhumaan heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä.>> Jakeen lisätiedot
13:6 Monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä se olen', ja he eksyttävät monta. 
13:7 Ja kun te kuulette sotien melskettä ja sanomia sodista, älkää peljästykö. Näin täytyy tapahtua, mutta se ei ole vielä loppu. 
13:8 Sillä kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, tulee maanjäristyksiä monin paikoin, tulee nälänhätää. Tämä on synnytystuskien alkua. 
13:9 Mutta pitäkää te vaari itsestänne. Teidät vedetään oikeuksiin, ja teitä piestään synagoogissa, ja teidät asetetaan maaherrain ja kuningasten eteen, minun tähteni, todistukseksi heille. 

TAI TAPIO RAUTAVAARA 

exodus-tapio rautavaara



( Tapio on palvellut eräässä urheiluvälineitä valmistavassa firmassa hyvin lähellä askolan rajaa porvoon puolella taitaa olla kerkkoo nimeltään siellä oli mm lauri lehtinen myös ja muita kuuluisuuksia) TAPION EXODUS LOPUSSA..


onko minun aloitettava youtube ? ei muuten pääse, olen miesten illoissa on ollut kyllä..
henry sumuvuori videot



Les liens ci-dessus sont pour l'internet, je ne suis pas responsable de leur contenu!

yllä olevat linkit ovat etsitty internetistä ,en ole vastuussa niiden sisällöstä 

2 kommenttia:

  1. Blogi oli menneessä ajassa siihen voi rennommin suhtautua silti elämä paikoin yllättää muodista sanotaan se on tullut uudestaan muotiin, historiasta puhutaan historialla on tapana toistua. Persoonani on mikä on huumori on ollut ajasta aikaan vaikeisiimpiin tilanteisiin huumori antaa voimaa sellainen makein huumori on kun on vaikeaa...

    VastaaPoista
  2. Outoa outoa...täällä metsissä oon vaeltanut tai pihalla puuta kaatanut muualle ei voi mennä uusimaa...nyland nyland...uusimaa jos haluat olla ilman koronaa vaella metsiin uusimaan...

    VastaaPoista